
ЗВІТ ЗА 2024 РІК
ЗВІТ ЗА 2024 РІК
Звіт
про роботу «Інклюзивно-ресурсного центру» Гвардійської сільської ради Хмельницької області у 2024 році
Відповідно до рішення 22 сесії Гвардійської сільської ради від 20.10.2017 року № 16 створено Хмельницький районний інклюзивно-ресурсний центр Гвардійської сільської ради, який розташований за адресою Хмельницький р-н, с.Райківці, вул.Паркова,10. Рішенням сесії Гвардійської сільської ради від 23 листопада 2021 року № 10 «Про зміну назви та затвердження Статуту комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Гвардійської сільської ради Хмельницької області було змінено назву Хмельницький районний інклюзивно-ресурсний центр Гвардійської сільської ради на «Інклюзивно-ресурсний» центр Гвардійської сільської ради Хмельницької області.
Відповідно до рішення 41 сесії Гвардійської сільської ради від 19.02.2024 року № 11 «Про передачу комунального майна в оперативне управління» будівлю по вулиці Парковій,10 в с.Райківці, яке перебуває в комунальній власності Гвардійської сільської ради та належало «Інклюзивно-ресурсному центру» Гвардійської сільської ради Хмельницької області передано в оперативне управління Райковецькому дошкільному закладу освіти «Пролісок». Частину даного приміщення на безоплатній основі передано в оренду ІРЦ Гвардійської сільської ради.
У своїй діяльності інклюзивно-ресурсний центр керується Конституцією України, Конвенцією про права осіб з інвалідністю, Законами України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", "Про дошкільну освіту", Постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр", іншими актами законодавства та Статутом.
Засновником «Інклюзивно-ресурсного центру» Гвардійської сільської ради є Гвардійська сільська рада.
- Кадрове забезпечення ІРЦ
Відповідно до затвердженого штатного розпису на 2024 рік кількість відкритих ставок становила 10 одиниць, з них:
1 ставка – директора;
1 ставка – фахівця (консультанта) ІРЦ (вчителя-дефектолога);
2 ставки – фахівця (консультанта) ІРЦ (вчителя – логопеда);
2 ставки - фахівця (консультанта) ІРЦ (практичного психолога);
1 ставка - фахівця (консультанта) ІРЦ (вчителя-реабілітолога);
0,5 ставки – сестри медичної;
1 ставка – прибиральниці службових приміщень;
1 ставка – двірника;
0,5 ставки – оператора котельні.
У зв'язку із передачею приміщення були внесені зміни до штатного розпису ІРЦ, згідно з яким 1 ставка – двірника та 0,5 ставки – оператора котельні скорочено.
З них станом на 31.12.2024 року були заповнені:
1 ставка – директора;
1 ставка – фахівця (консультанта) ІРЦ (вчителя-логопеда);
1 ставка – фахівця (консультанта) ІРЦ (вчителя-реабілітолога);
1 ставка – фахівця (консультанта) ІРЦ (практичного психолога);
0,5 ставки – сестри медичної;
1 ставка – прибиральниці службових приміщень.
- Робота інклюзивно-ресурсного центру в період воєнного стану
У період воєнного стану інклюзивно-ресурсний центр, відповідно до змін внесених до Положення про ІРЦ, проводив комплексну оцінку та здійснював системний кваліфікований супровід осіб з особливими освітніми потребами, які вимушено змінили своє місце проживання. Фахівці ІРЦ надавали інформацію батькам осіб з особливими освітніми потребами, які переїхали на тимчасове місце проживання, про заклади освіти, в яких можна продовжити здобуття освіти та можливість отримання психологічної, соціальної та іншої допомоги. Здійснювалося консультування батьків дітей з ООП щодо особливостей розвитку дитини, організації інклюзивного навчання, проведення комплексної оцінки. Дітям з ООП, надавалися корекційно-розвиткові заняття фахівцями ІРЦ.
На сайті ІРЦ розміщено рекомендації батькам, такі як: «Тілесні техніки боротьби зі стресом для дітей», «Як і чим заспокоїти дитину у сховищі, якщо з собою нічого немає», «Як батькам підтримати дитину в укритті», «Як допомогти дитині впоратися із тривогою».
З метою збереження життя та здоров'я працівників ІРЦ, дітей та їх батьків, в приміщенні ІРЦ облаштовано протирадіаційне укриття (укриття орендоване), видано накази: «Про організацію роботи в ІРЦ Гвардійської сільської ради на період запровадження воєнного стану», «Про затвердження алгоритму дій фахівців (консультантів) ІРЦ та відповідальної особи під час перебування дітей у приміщенні ІРЦ», «Про проведення евакуації працівників та відвідувачів ІРЦ Гвардійської сільської ради Хмельницької області при оголошені сигналу «Повітряна тривога».
- Матеріально-технічна база ІРЦ
«Інклюзивно-ресурсний центр» Гвардійської сільської ради з 19 лютого 2024 року перебуває у орендованому приміщенні двоповерхової будівлі з загальною площею у 1337 кв.м., на першому поверсі. 228, 2 кв.м. облаштовано для роботи центру.
З метою створення належних умов для проведення комплексної оцінки розвитку дітей та корекційно-розвиткової роботи в центрі облаштовано:
- зал засідань фахівців інклюзивно-ресурсного центру;
- кабінет вчителя – логопеда та робоча зона для вчителя-дефектолога;
- кабінет практичного психолога;
- два кабінети для занять з ЛФК;
- кабінет директора;
- приймальня для відвідувачів.
У центрі наявні сучасні меблі та обладнання, а саме: комп'ютерне обладнання (2 ноутбуки, 2 планшети, 3 стаціонарних комп'ютера 2 прінтера, ламінатор, проектор); меблі (шафи для одягу, столики для дітей, парти, стільчики); спеціальне обладнання (конструктори, бізіборди, кінетичний пісок, сенсорна гойдалка, сенсорні м'ячі, велотренажери, бігова доріжка, сухі басейни та ін.), на випадок «Повітряної тривоги» облаштовано протирадіаційне укриття.
З метою укріплення матеріально-технічної бази у 2024 р. було використано 25 785, 91 грн., з них: здійснено косметичний ремонт у кабінетах, придбано жалюзі в кабінет вчителя-логопеда та практичного психолога, канцелярське приладдя, миючі засоби, здійснено вимір опору ізоляці, перезарядка вогнегасників.
- Організаційно-методична робота ІРЦ
Інклюзивна освіта дітей з особливими освітніми потребами є одним з фундаментальних напрямів реформування сучасної школи. Здійснення інклюзивної освіти потребує організації належного психолого-педагогічного супроводу усіх учасників освітнього процесу: дітей та дорослих (фахівців різних напрямків, батьків, адміністрації).
Діти від 0-18 років (саном на 01.01.2025) - 4702
У цьому році фахівцями центру розроблено такі методичні рекомендації:
- Методичні рекомендації «Дисграфія. Дислексія. Як допомогти учню в подоланні труднощів» (для педагогічних працівників, батьків);
- Методичні рекомендації «Розлад дефіциту уваги та гіперактивності: важливі аспекти для вчителів»;
- Методичні рекомендації «Формування побутових навичок у дитини з опорою на її індивідуальний сенсорний профіль» (для батьків).
Дані рекомендації були поширені у робочій групі у Вайбері, а також розміщенні на офіційному сайті ІРЦ.
- Інформаційно-просвітницька діяльність та консультативна робота
Особлива увага приділялася просвітнтницькій діяльності педагогів. Фахівці ІРЦ тісно взаємодіяли з педагогічними працівниками закладів дошкільної та загальної середньої освіти Гвардійської та Лісовогринівецької, Чорноострівської громад, з метою раннього виявлення та надання своєчасної психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами, здійснювали підвищення фахової майстерності педагогічних працівників шляхом проведення таких заходів, як:
- Семінари – практикуми. У цьому році їх було проведено 3. З теми «Сенсорна інтеграція в дитячому віці: ознайомлення з проявами особливостей розвитку. Розвиток сенсорних систем через ігри та вправи», «Підтримка дітей в закладах загальної середньої освіти, які мають розлад уваги та гіперактивність», «Організація та проведення корекційно розвиткових занять з розвитку мовлення. Розвиток зв'язного мовлення у дітей з ООП». До участі у семінарах були запрошені асистенти-вчителів/вихователя, вчителі-логопеди, практичні психологи, педагогічні працівники, які проводять корекційно-розвиткові заняття з дітьми, вчителі предметними, батьки Гвардійської, Чорноострівської та Лісовогринівецької ТГ.
- У вересні було проведено інструктивну нараду з керівниками закладів загальної середньої освіти, закладів дошкільної освіти, асистентами вчителів Гвардійської, Лісовогринівецької та Чорноострівської ТГ, з теми «Організація інклюзивного навчання в новому 2024-2025 році». На якій було опрацьовано методичні рекомендації щодо навчання дітей з особливими освітніми потребами у новому навчальному році, методичні рекомендації щодо написання індивідуальної програми розвитку.
- Проведено робочу зустріч з педагогічними працівниками Захаровецької гімназії з питань організації навчання дітей з особливими освітніми потребами.
Фахівці «Інклюзивно-ресурсного центру» приймали участь в командах психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами Гвардійської, Лісовогринівецької, Чорноострівської ТГ (52 засідання).
Важливим аспектом діяльності центру є надання консультативно-психологічної допомоги батькам дітей з особливими освітніми потребами та педагогічними працівникам. З цією метою з батьками та педагогічними працівниками проводилися індивідуальні консультації. Протягом 2024 року фахівцями центру було надано 696 консультацій, із них 336 – батькам/законним представникам та 351 – педагогічним працівникам, 9– інші. Тематика консультацій з батьками у більшості випадків стосувалася особливостей розвитку дитини відповідно до результатів обстежень та результатів корекційних занять. Педагогічні працівники переважно потребували консультацій щодо порядку організації інклюзивного навчання в освітніх закладах, складання індивідуальної програми розвитку дитини та корекційно-розвиткових занять, психологічної підтримки дітей з особливими освітніми потребами.
З метою охоплення більшої кількості людей інформація про діяльність центру, новини висвітлювалися на сайті та сторінці у Facebook.
- Інклюзивна освіта
Завдяки проведенню інформаційно-просвітницької діяльності серед педагогічних працівників та батьків у 2024 році збільшилась мережа інклюзивних класів.
Корекційно-розвиткові заняття у 2024 році, для дітей, які навчалися у інклюзивних класах (у зв'язку із відсутністю коштів на дітей) та на педагогічному патронажі надавалися фахівцями ІРЦ (Гвардійська ТГ: Гвардійський ліцей, Немичинецька гімназія, Райковецький ЗДО, Райковецька ЗОШ І-ІІІ ст.. Лісовогринівецька ТГ: Стуфчинецький ліцей. Чорноострівська ТГ: Грузевицький ліцей, Захаровецька гімназія, Чорноострівський ліцей).
- Експертно-діагностична діяльність та корекційно-розвиткова робота
Всього у 2024 році, відповідно до заяв та необхідного пакету документів від батьків, зареєстровано 17 дітей, які пройшли комплексну оцінку розвитку дитини (діти (Гвардійської, Чорноострівської, Лісовогринівецької ТГ). За результатами обстеження підготовлено висновки та розроблено рекомендації щодо освітньої програми, надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг відповідно до потенційних можливостей дитини. Із них 1 дитина дошкільного віку, 16 дітей шкільного віку. Всі висновки занесено в систему. Протягом 2024 року практичним психологом, вчителем-логопедом та вчителем-реабілітологом проведено 636 корекційно-розвиткових заняття для дітей дошкільного та шкільного віку.
Протягом 2024 року на обліку в інклюзивно-ресурсному центрі перебувало 45 дітей, для 24 дітей корекційно-розвиткові заняття проводилися фахівцями ІРЦ.
- Організація роботи з питань раннього втручання
Послуга раннього втручання є надзвичайно актуальною оскільки передбачає раннє виявлення проблем здоров'я дитини, вчасне і оперативне надання допомоги дитині та її сім'ї, що безпосередньо впливає на зниження інвалідизації дитини в майбутньому. Завдання раннього втручання в системі роботи інклюзивно-ресурсного центру – це підвищення можливостей батьків розвивати та виховувати свою дитину, допомога родині та кожному з батьків знаходити й створювати власні ресурси, щоб справлятися з потребами дитини. З метою надання даної послуги у 2024 році було продовжено співпрацю із Центром первинної медичної допомоги Хмельницького району, фахівці ІРЦ підвищували фаховий рівень через онлайн - семінари, а також було проінформовано працівників дошкільних закладів щодо надання консультативної допомоги батькам щодо виявлення труднощів, розвитку та супроводу дітей раннього віку фахівцями ІРЦ, на сайті розміщено інформаційні матеріали.
- Підвищення кваліфікаційного рівня та фахової майстерності
Значна увага в центрі приділяється підвищенню професійного рівня фахівців центру. У 2024 році, з метою самоосвіти фахівці та директор центру стали учасниками багатьох онлайн-семінарів, вебінарів, конференцій та отримали відповідні сертифікати.
- Інформаційно-аналітична діяльність
Фахівцями центру велася відповідна документація:
-річний план роботи центру, фахівця;
-щотижневий графік роботи центру, фахівця;
-журнал корекційно-розвиткової роботи;
-журнал консультацій;
-протоколи індивідуальних діагностичних обстежень;
-реєстр дітей, які пройшли комплексну оцінку і перебувають на обліку в ІРЦ;
-реєстр закладів дошкільної, загальної середньої освіти;
-сформовано відповідні папки, згідно затвердженої номенклатури;
Здійснювалася підготовка звітності з питань діяльності ІРЦ.
Проблеми, які виникали у роботі протягом 2024 року
та можливі шляхи їх вирішення
І. Кадрове забезпечення ІРЦ
У 2024 році «Інклюзивно-ресурсний центр» Гвардійської сільської ради не був повністю укомплектований фахівцями згідно затверджених штатів, а лише на 70 % від потреби.
Вакантними залишалися такі ставки:
- Фахівець (консультант) ІРЦ (вчитель-дефектолог) -1 ставка;
- Фахівець (консультант) ІРЦ (вчитель-логопед) – 1 ставка;
- Фахівець (консультант) ІРЦ (практичний психолог) – 1 ставка.
Інформацію про наявні вакансії розміщено на сторінці сайту та Facebook, а також подано заявку до центру зайнятості.
Основні завдання
діяльності інклюзивно-ресурсного центру на 2025 рік
І. Інформаційно-аналітична та експертно-діагностична діяльність
1.1.Продовжувати виявлення дітей, які мають особливі освітні потреби і належать до групи ризику, щодо виникнення труднощів у здобутті освіти, проводити комплексну оцінку з метою визначення особливих освітніх потреб дитини.
1.2. Здійснювати облік дітей з особливими освітніми потребами, поповнювати банки даних про загальну кількість їх в громадах та окремо за видами порушень, аналізувати основні тенденції та існуючі в районі можливості задоволення їх освітніх потреб.
1.3.Вести реєстр дітей, які пройшли комплексну оцінку і перебувають на обліку в інклюзивно-ресурсному центрі.
1.4.Здійснювати раннє виявлення дітей з порушеннями в розвитку і забезпечувати їх кваліфікованою допомогою в ранньому і дошкільному віці.
1.5. Проводити моніторинг динаміки розвитку дітей з особливими освітніми потребами шляхом взаємодії з їх батьками (законними представниками) та закладами освіти, в яких вони навчаються.
1.6. Координація роботи з питань організації навчання дітей з ООП. Забезпечення дотримання вимог законодавства щодо міжвідомчої взаємодії спеціальних шкіл, класів закладів дошкільної, загальної середньої освіти області, в тому числі особливостей роботи центру під час воєнного стану.
1.7. Організація навчання дітей з ООП, які навчаються у закладах професійної (професійно-технічної освіти).
1.8. Участь у реформуванні закладів інституційного догляду та виховання дітей в галузі освіти області.
1.9. Провадження послуги раннього втручання на базі ІРЦ області.
1.10. Про налагодження контактів ІРЦ області з профільними вітчизняними та міжнародними агенціями, громадськими організаціями, що опікуються питаннями освіти осіб з ООП.
ІІ. Інформаційно-просвітницька діяльність
2.1.Надавати практичну та консультативну допомогу шкільним, дошкільним командам психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами.
2.2. Провести:
2.2.1. Семінар-практикум для педагогічних працівників, які проводять корекційно-розвиткові заняття з дітьми з «Розвитку мовлення» на тему: «Дислексія. Дисграфія. Як допомогти дитині покращити успішність навчання»;
2.2.2. Семінар-практикум для батьків та педагогів «Лікувальна фізкультура та ритміка: методи та прийому в контексті інклюзивного навчання»;
2.2.3. Круглий стіл «Особливості корекційно-розвиткових занять з «Корекції розвитку» для різних типів труднощей у дітей»;
2.2.4. Інструктивно-методична нарада з питань організації інклюзивного навчання в закладах освіти у 2025-2026 н.р.
ІІІ. Методична підтримка інклюзивного навчання
3.1. Розробити буклети з методичними рекомендаціями:
- Методичні рекомендації «Визначення освітніх труднощів І рівня підтримки у ЗДО та ЗЗСО»;
- Методичні рекомендації «Підтримка учнів з порушенням мовлення у початковій школі»;
- Методичні рекомендації «Сенсорна дисфункція та сенсорна інтеграція осіб з ООП. Шляхи та методи корекції».
ІV. Підвищення кваліфікаційного та фахової майстерності фахівців ІРЦ
4.1.Залучити фахівців ІРЦ до участі у заходах організованих Департаментом освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації та Обласним ресурсним центром підтримки інклюзивної освіти, а також авторських семінарів, вебінарів, тренінгів.
V. Кадрове забезпечення
5.1.Доукомплектувати штати згідно затвердженого штатного розпису на 2025 рік та відповідного фінансування, а саме: 1 ставка, фахівець (консультант) ІРЦ (вчитель-дефектолог).
VІ. Матеріально-технічна база ІРЦ
6.1. Косметичний ремонт у кабінетах фахівців.