ЗВІТ ЗА 2023 РІК


Звіт

про роботу «Інклюзивно-ресурсного центру» Гвардійської сільської ради Хмельницької області у 2023 році

Відповідно до рішення 22 сесії Гвардійської сільської ради від 20.10.2017 року № 16 створено Хмельницький районний інклюзивно-ресурсний центр Гвардійської сільської ради, який розташований за адресою Хмельницький р-н, с.Райківці, вул.Паркова,1. Рішенням сесії Гвардійської сільської ради від 23 листопада 2021 року № 10 «Про зміну назви та затвердження Статуту комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Гвардійської сільської ради Хмельницької області:

назву Хмельницький районний інклюзивно-ресурсний центр Гвардійської сільської ради змінено на «Інклюзивно-ресурсний» центр Гвардійської сільської ради Хмельницької області.

У своїй діяльності інклюзивно-ресурсний центр керується Конституцією України, Конвенцією про права осіб з інвалідністю, Законами України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", "Про дошкільну освіту", Постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр", іншими актами законодавства та Статутом.

Засновником «Інклюзивно-ресурсного центру» Гвардійської сільської ради є Гвардійська сільська рада.

  • Кадрове забезпечення ІРЦ

Відповідно до затвердженого штатного розпису на 2023 рік кількість відкритих ставок становить 10,5 одиниць, з них:

1 ставка – директора;

1 ставка – фахівця (консультанта) ІРЦ (вчителя-дефектолога);

2 ставки – фахівця (консультанта) ІРЦ (вчителя – логопеда);

2 ставки - фахівця (консультанта) ІРЦ (практичного психолога);

1 ставка - фахівця (консультанта) ІРЦ (вчителя-реабілітолога);

0,5 ставки – головного бухгалтера;

0,5 ставки – сестри медичної;

1 ставка – прибиральниці службових приміщень;

1 ставка – двірника;

0,5 ставки – оператора котельні

З них станом на 31.12.2023 року були заповнені:

1 ставка – директора;

1 ставка – фахівця (консультанта) ІРЦ (вчителя-логопеда);

1 ставка – фахівця (консультанта) ІРЦ (вчителя-реабілітолога);

1 ставка – фахівця (консультанта) ІРЦ (практичного психолога);

0,5 ставки – головного бухгалтера;

0,5 ставки – сестри медичної;

1 ставка – прибиральниці службових приміщень;

1 ставка – двірника;

0,5 ставки - оператора котельні.

- Робота інклюзивно-ресурсного центру в період воєнного стану

У період воєнного стану інклюзивно-ресурсний центр, відповідно до змін внесених від 30.08.2022 № 979, до Положення про ІРЦ затверджене постановою КМУ від 12.07.2018 № 545, проводив комплексну оцінку та здійснював системний кваліфікований супровід осіб з особливими освітніми потребами, які вимушено змінили своє місце проживання. Фахівці ІРЦ надавали інформацію батькам осіб з особливими освітніми потребами, які переїхали на тимчасове місце проживання, про заклади освіти, в яких можна продовжити здобуття освіти та можливість отримання психологічної, соціальної та іншої допомоги. Здійснювалося консультування батьків дітей з ООП щодо особливостей розвитку дитини, організації інклюзивного навчання, проведення комплексної оцінки. Дітям з ООП, надавалися корекційно-розвиткові заняття фахівцями ІРЦ.

На сайті ІРЦ розміщено рекомендації батькам, такі як: «Тілесні техніки боротьби зі стресом для дітей», «Як і чим заспокоїти дитину у сховищі, якщо з собою нічого немає», «Як батькам підтримати дитину в укритті», «Як допомогти дитині впоратися із тривогою».

З метою збереження життя та здоров'я працівників ІРЦ, дітей та їх батьків, в приміщенні ІРЦ облаштовано протирадіаційне укриття, видано накази: «Про організацію роботи в ІРЦ Гвардійської сільської ради на період запровадження воєнного стану», «Про затвердження алгоритму дій фахівців (консультантів) ІРЦ та відповідальної особи під час перебування дітей у приміщенні ІРЦ», «Про проведення евакуації працівників та відвідувачів ІРЦ Гвардійської сільської ради Хмельницької області при оголошені сигналу «Повітряна тривога».

- Матеріально-технічна база ІРЦ

«Інклюзивно-ресурсний центр» Гвардійської сільської ради розташований у двоповерховій будівлі з загальною площею у 1337 кв.м., на першому поверсі. 228, 2 кв.м. облаштовано для роботи центру.

З метою створення належних умов для проведення комплексної оцінки розвитку дітей та корекційно-розвиткової роботи в центрі облаштовано:

- зал засідань фахівців інклюзивно-ресурсного центру;

- кабінет вчителя – логопеда та робоча зона для вчителя-дефектолога;

- кабінет практичного психолога;

- два кабінети для занять з ЛФК;

- кабінет директора;

- приймальня для відвідувачів.

У центрі наявні сучасні меблі та обладнання, а саме: комп'ютерне обладнання (2 ноутбуки, 2 планшети, 3 стаціонарних комп'ютера 2 прінтера, ламінатор, проектор); меблі (шафи для одягу, столики для дітей, парти, стільчики); спеціальне обладнання (конструктори, бізіборди, кінетичний пісок, сенсорна гойдалка, сенсорні м'ячі, велотренажери, бігова доріжка, сухі басейни та ін.), на випадок «Повітряної тривоги» облаштовано протирадіаційне укриття.

З метою укріплення матеріально-технічної бази у 2023 р. було використано 377 104 , 21 грн., з них: здійснено капітальний ремонт існуючих газових мереж з заміною котлів на суму 341 867, 10 грн., проведено просочення дерев'яних конструкцій на суму 35 237, 11 грн.

- Організаційно-методична робота ІРЦ

Інклюзивна освіта дітей з особливими освітніми потребами є одним з фундаментальних напрямів реформування сучасної школи. Здійснення інклюзивної освіти потребує організації належного психолого-педагогічного супроводу усіх учасників освітнього процесу: дітей та дорослих (фахівців різних напрямків, батьків, адміністрації).

У цьому році фахівцями центру розроблено такі методичні рекомендації:

  • Методичні рекомендації вихователям дошкільних закладів щодо формування у дітей правильного мовлення;
  • Методичні рекомендації щодо адаптації до шкільного життя дітей з особливими освітніми потребами;
  • Методичні рекомендації «Впровадження та застосування розумного пристосування для дітей з особливими освітніми потребами в закладах освіти».

Дані рекомендації були поширені у робочій групі у Вайбері, а також розміщенні на офіційному сайті ІРЦ.

  • Інформаційно-просвітницька діяльність та консультативна робота

Особлива увага приділялася просвітнтницькій діяльності педагогів, у зв'язку із змінами в організації інклюзивного навчання. Фахівці ІРЦ тісно взаємодіяли з педагогічними працівниками закладів дошкільної та загальної середньої освіти Гвардійської та Лісовогринівецької, Чорноострівської громад, з метою раннього виявлення та надання своєчасної психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами, здійснювали підвищення фахової майстерності педагогічних працівників шляхом проведення таких заходів, як:

  • Семінари – практикуми. У цьому році їх було проведено 3. З теми «Організації інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти» проводився для педагогічних працівників Чорноострівської ТГ. Семінар включав в себе багато як теоретичного матеріалу так і практичного. Фахівці намагалися як найширше та доступніше опрацювати із педагогічними працівниками, зміни, які відбулися в організації інклюзивного навчання із 1 січня 2022 року та в час військового стану. Опрацьовано було нормативно-правову документацію, методичні рекомендації щодо рівнів підтримки та типів порушень у дітей, особливості прийому заяв та проведення комплексної оцінки розвитку дітей, які є внутрішньо-переміщеними особами, надання корекційно-розвиткових послуг дітям, що є ВПО, індивідуальна програма розвитку. Семінар-практикум на тему «Профілактика ПТСР: практичні інструменти» був проведений для практичних психологів, та асистентів вчителів Чорноострівської, Лісовогринівецької, Гвардійської ТГ (травень). У листопаді відбувся семінар для вчителів фізичної культури, ЛФК закладів загальної середньої освіти та вихователів дошкільного закладу де організовано інклюзивне навчання на тему «Адаптивна фізична культура для дітей з особливими освітніми потребами».
  • У травні місяці був проведений майстер – клас для батьків дітей дошкільного віку, які пройшли комплексну оцінку розвитку дітей та мають порушення мовлення, на тему «Ігрова артикуляційна гімнастика, як засіб формування звукової культури мовлення дитини дошкільного віку».
  • У вересні було проведено інструктивну нараду з керівниками закладів загальної середньої освіти, закладів дошкільної освіти, асистентами вчителів Гвардійської, Лісовогринівецької та Чорноострівської ТГ, з теми «Організація інклюзивного навчання в новому 2023-2024 році». На якій було опрацьовано методичні рекомендації щодо навчання дітей з особливими освітніми потребами у новому навчальному році.
  • Проведено робочу зустріч з педагогічними працівниками Чорноострівського ліцею з питань організації навчання дітей з особливими освітніми потребами.

Фахівці «Інклюзивно-ресурсного центру» приймали участь в командах психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами Гвардійської, Лісовогринівецької, Чорноострівської ТГ (30 засідань).

Важливим аспектом діяльності центру є надання консультативно-психологічної допомоги батькам дітей з особливими освітніми потребами та педагогічними працівникам. З цією метою з батьками та педагогічними працівниками проводилися індивідуальні консультації. Протягом 2023 року фахівцями центру було надано 711 консультацій, із них 418 – батькам/законним представникам та 282 – педагогічним працівникам, 11 – спеціалісти з питань освіти, начальники відділів освіти спеціалісти фінансового відділу громад. Тематика консультацій з батьками у більшості випадків стосувалася особливостей розвитку дитини відповідно до результатів обстежень та результатів корекційних занять. Педагогічні працівники переважно потребували консультацій щодо порядку організації інклюзивного навчання в освітніх закладах, складання індивідуальної програми розвитку дитини та корекційно-розвиткових занять, психологічної підтримки дітей з особливими освітніми потребами.

З метою охоплення більшої кількості людей інформація про діяльність центру, новини висвітлювалися на сайті та сторінці у Facebook.

- Інклюзивна освіта

Завдяки проведенню інформаційно-просвітницької діяльності серед педагогічних працівників та батьків у 2023 році збільшилась мережа інклюзивних класів, а також було відкрито інклюзивну групу у закладі дошкільної освіти. В 2023 році інклюзивне навчання було організовано в двох закладах загальної середньої освіти та одному закладі дошкільної освіти Гвардійської громади, це Гвардійський ліцей де у І півріччі інклюзивно навчалися три дитини у трьох класах, а з першого вересня було відкрито ще два інклюзивних класи де розпочали своє навчання ще двоє дітей, один з яких є внутрішньо переміщеною особою. Також функціонував інклюзивний клас у Немичинецькій ЗОШ І-ІІ ст., де у 6 класі навчається дві дитини з ООП. У Райковецькому закладі дошкільної освіти було відкрито інклюзивну групу для чотирьох дітей з ООП (2 дитини є внутрішньо переміщеними особами).

У освітніх закладах Лісовогринівецької громади у І півріччі інклюзивне навчання було організоване у двох закладах. Дві дитина навчалися у Стуфчинецькій ЗОШ І-ІІІ ст. та один учень навчався у Лісовогринівецькому ліцеї. У другому півріччі учень Лісовогринівецького ліцею у зв'язку із отриманням довідки ЛКК та рішенням батьків був переведений на педагогічний патронаж.

У жовтні місяці вперше було організовано інклюзивне навчання в Грузевицькому ліцеї Чорноострівської ТГ, було відкрито 1 інклюзивний клас де навчалася одна дитина з особливими освітніми потребами.

Корекційно-розвиткові заняття, для дітей яким інклюзивне навчання було організоване з вересня місяця, та у зв'язку із відсутністю коштів на дітей надавалися фахівцями ІРЦ (Гвардійська ТГ: Гвардійський ліцей – 6 дітей, Немичинецька ЗОШ І-ІІ ст.. – 2 дитини, Райковецький ЗДО – 3 дитини. Чорноострівська ТГ: Грузевицький ліцей – 1 дитина.)

  • Педагогічний патронаж

Педагогічний патронаж у І та ІІ півріччі був організований у Райковецькій ЗОШ І-ІІІ ст. Гвардійської ТГ, де навчалася одна дитина. З ІІ півріччя організовано навчання на педагогічному патронажі для двох дітей Лісовогринівецького ліцею Лісовогринівецької ТГ. У Чорноострівському ліцеї Чорноострівській ТГ організовано педагогічний патронаж для чотирьох дітей. Корекційно-розвиткові заняття надавалисяся фахівцями ІРЦ згідно поданих заяв батьків Гвардійської та Чорноострівської ТГ. Мати учня Лісовогринівецької ТГ написала відмову від отримання корекційно-розвиткових занять фахівцями ІРЦ у зв'язку із складними порушеннями та особливостями розвитку дитини, проте постійно повідомляє фахівців ІРЦ про розвиток дитини та результати у навчальній діяльності.

  • Експертно-діагностична діяльність та корекційно-розвиткова робота

Всього у 2023 році, відповідно до заяв та необхідного пакету документів від батьків, зареєстровано 26 дітей, які пройшли комплексну оцінку розвитку дитини (діти (Гвардійської, Чорноострівської, Лісовогринівецької ТГ). За результатами обстеження підготовлено висновки та розроблено рекомендації щодо освітньої програми, надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг відповідно до потенційних можливостей дитини. Із них 15 дітей дошкільного віку, 11 дітей шкільного віку. Всі висновки занесено в систему. Протягом 2023 року практичним психологом, вчителем-логопедом та вчителем-реабілітологом проведено 1183 корекційно-розвиткових заняття для дітей дошкільного та шкільного віку, із них: вчителем-логопедом – 475, вчителем-реабілітологом – 346, практичним психологом - 362.

  • Організація роботи з питань раннього втручання

Послуга раннього втручання є надзвичайно актуальною оскільки передбачає раннє виявлення проблем здоров'я дитини, вчасне і оперативне надання допомоги дитині та її сім'ї, що безпосередньо впливає на зниження інвалідизації дитини в майбутньому. Завдання раннього втручання в системі роботи інклюзивно-ресурсного центру – це підвищення можливостей батьків розвивати та виховувати свою дитину, допомога родині та кожному з батьків знаходити й створювати власні ресурси, щоб справлятися з потребами дитини. З метою надання даної послуги у 2023 році було налагоджено співпрацю із Центром первинної медичної допомоги Хмельницького району, фахівці ІРЦ підвищували фаховий рівень через онлайн - семінари, а також було проінформовано працівників дошкільних закладів щодо надання консультативної допомоги батькам щодо виявлення труднощів, розвитку та супроводу дітей раннього віку фахівцями ІРЦ, Фахівцями ІРЦ розроблено брошуру «Раннє втручання», на сайті розміщено інформаційні матеріали.

  • Підвищення кваліфікаційного рівня та фахової майстерності

Значна увага в центрі приділяється підвищенню професійного рівня фахівців центру. У 2023 році, з метою самоосвіти фахівці та директор центру стали учасниками багатьох онлайн-семінарів, вебінарів, конференцій та отримали відповідні сертифікати.

  • Інформаційно-аналітична діяльність

Фахівцями центру велася відповідна документація:

-річний план роботи центру, фахівця;

-щотижневий графік роботи центру, фахівця;

-журнал корекційно-розвиткової роботи;

-журнал консультацій;

-протоколи індивідуальних діагностичних обстежень;

-реєстр дітей, які пройшли комплексну оцінку і перебувають на обліку в ІРЦ;

-реєстр закладів дошкільної, загальної середньої освіти;

-сформовано відповідні папки, згідно затвердженої номенклатури;

Здійснювалася підготовка звітності з питань діяльності ІРЦ.

Проблеми, які виникали у роботі протягом 2023 року

та можливі шляхи їх вирішення

І. Кадрове забезпечення ІРЦ

У 2023 році «Інклюзивно-ресурсний центр» Гвардійської сільської ради не був повністю укомплектований фахівцями згідно затверджених штатів, а лише на 72 % від потреби.

Вакантними залишалися такі ставки:

  • Фахівець (консультант) ІРЦ (вчитель-дефектолог) -1 ставка;
  • Фахівець (консультант) ІРЦ (вчитель-логопед) – 1 ставка;
  • Фахівець (консультант) ІРЦ (практичний психолог) – 1 ставка.

Інформацію про наявну вакансію розміщено на сторінці сайту та Facebook, а також подано заявку до центру зайнятості.

Основні завдання

діяльності інклюзивно-ресурсного центру на 2024 рік

І. Інформаційно-аналітична та експертно-діагностична діяльність

1.1.Продовжувати виявлення дітей, які мають особливі освітні потреби і належать до групи ризику, щодо виникнення труднощів у здобутті освіти, проводити комплексну оцінку з метою визначення особливих освітніх потреб дитини.

1.2. Здійснювати облік дітей з особливими освітніми потребами, поповнювати банки даних про загальну кількість їх в громадах та окремо за видами порушень, аналізувати основні тенденції та існуючі в районі можливості задоволення їх освітніх потреб.

1.3.Вести реєстр дітей, які пройшли комплексну оцінку і перебувають на обліку в інклюзивно-ресурсному центрі.

1.4.Здійснювати раннє виявлення дітей з порушеннями в розвитку і забезпечувати їх кваліфікованою допомогою в ранньому і дошкільному віці.

1.5. Проводити моніторинг динаміки розвитку дітей з особливими освітніми потребами шляхом взаємодії з їх батьками (законними представниками) та закладами освіти, в яких вони навчаються.

1.6. Координація роботи з питань організації навчання дітей з ООП. Забезпечення дотримання вимог законодавства щодо міжвідомчої взаємодії спеціальних шкіл, класів закладів дошкільної, загальної середньої освіти області, в тому числі особливостей роботи центру під час воєнного стану.

1.7. Організація навчання дітей з ООП, які навчаються у закладах професійної (професійно-технічної освіти).

1.8. Участь у реформуванні закладів інституційного догляду та виховання дітей в галузі освіти області.

1.9. Провадження послуги раннього втручання на базі ІРЦ області.

1.10. Про налагодження контактів ІРЦ області з профільними вітчизняними та міжнародними агенціями, громадськими організаціями, що опікуються питаннями освіти осіб з ООП.

ІІ. Інформаційно-просвітницька діяльність

2.1.Надавати практичну та консультативну допомогу шкільним, дошкільним командам психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами.

2.2. Провести:

2.2.1. Робочу зустріч фахівців ІРЦ та педагогічних працівників Захаровецького ліцею (Чорноострівської ТГ) з питань організації інклюзивного навчання в закладі освіти.

2.2.2.Семінар-практикум для педагогічних працівників, які проводять корекційно-розвиткові заняття з дітьми з «Розвитку мовлення» на тему: «Розвиток зв'язного мовлення учнів з ООП»;

2.2.3. Семінар-практикум для батьків та педагогів «Сенсорна інтеграція в дитячому віці: ознайомлення з проявами особливостей розвитку. Розвиток сенсорних систем через ігри та вправи»;

2.2.4. Семінар-практикум для практичних психологів «Підтримка практичними психологами дітей, що мають соціоадаптативні труднощі»;

2.2.5. Інструктивно-методична нарада з питань організації інклюзивного навчання в закладах освіти у 2024-2025 н.р.

ІІІ. Методична підтримка інклюзивного навчання

3.1. Розробити буклети з методичними рекомендаціями:

- Методичні рекомендації «Дисграфія. Дислексія. Як допомогти учню в подоланні труднощів» (для педагогічних працівників, батьків);

- Методичні рекомендації «Формування побутових навичок у дитини з опорою на її індивідуальний сенсорний профіль» (для батьків);

- Методичні рекомендації «Розлад дефіцину уваги та гіперактивності: важливі аспекти для вчителів».

ІV. Підвищення кваліфікаційного та фахової майстерності фахівців ІРЦ

4.1.Залучити фахівців ІРЦ до участі у заходах організованих Департаментом освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації та Обласним ресурсним центром підтримки інклюзивної освіти, а також авторських семінарів, вебінарів, тренінгів.

4.2. Курси підвищення кваліфікації (Хмельницький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти): директор ІРЦ – вересень, 2 фахівці (консультанти) ІРЦ – грудень.

V. Кадрове забезпечення

5.1.Доукомплектувати штати згідно затвердженого штатного розпису на 2024 рік та відповідного фінансування, а саме: 1 ставка, фахівець (консультант) ІРЦ (вчитель-дефектолог).

VІ. Матеріально-технічна база ІРЦ

6.1. Косметичний ремонт у кабінетах фахівців.


Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати